Wednesday, September 19, 2007

Alles tegelijk

Oho, wat maak jij intensief gebruik van je laptop! Als ik dat zo hoor kan ik me voorstellen dat hij kreunend en protesterend aan de dag begint.
(Beroepsdeformatie? Bij het tolken naar gebarentaal is het inderdaad de bedoeling dat je je constant afvraagt: hoe ziet dat eruit cq hoe voelt dat, en dat je dat dan visueel maakt. Dat kan op verschillende manieren. Een ervan is een soort onzichtbare maquette bouwen van personen, objecten enzovoort in de ruimte voor je zodat je daar naar terug kunt verwijzen. Een andere techniek die vaak gebruikt wordt is je inleven zodat je iets kunt uitbeelden; rolnemen heet dat in vakjargon. Je wilt écht niet weten waarvan ik de afgelopen jaren allemaal al rol hebt genomen en hoe dat er dan uitzag... van puppy tot prullenbak en nog gekker... Jouw interpretatie van gebarentaal als een soort geheimtaal voor ingewijden vind ik een mooi compliment, de laatste tijd heb ik wel eens het gevoel dat ik alleen maar lucht sta te verplaatsen met mijn gewapper!).

Ik zie een mooie parallel tussen jouw laptop en mezelf. Als ik door de kinderen wordt opgestart 's morgens moeten er ook allerlei programma's tegelijk gaan draaien en ook bij mij kost dat, naarmate de jaren vorderen, meer en meer moeite en gekreun. Maar als de motor dan eenmaal draait blijf ik wel gaan ook: als ik thuis kom van de kinderen wegbrengen draai ik, nog beladen met de boodschappen die ik onderweg vast heb gedaan, de kraan vast open voor goed heet afwaswater. Dan ren ik door naar de gang, hang mijn jas aan de kapstok terwijl ik mijn mobiel aanzet om te checken of er niemand per ongeluk nog een tolk nodig heeft dan wel af wil zeggen. Terwijl ik de afwas doe drink ik de koffie van 7 uur 's morgens op. Onder het afdrogen kan ik best vast speelgoed van de kinderen opruimen, de kussens van de bank recht leggen, de kots van de kat wegvegen en het waterbakje aan de cv vullen. Tenslotte veeg ik de chipsresten van de vorige avond, een handvol cornflakes, vijf strijkkralen en een kuub zand van de vloer en pas dan mag ik naar boven van mezelf. Daar wacht dan een reeks onopgemaakte bedden en een stapel was in verschillende stadia waar ik me mee bezig houd terwijl de computer opstart. Vervolgens maak ik dan het rondje email - intranet - tolknet (en sinds kort ook dit blog!). Dat was dan mijn ontspanning want de resterende 27 minuten voordat de kinderen weer van school gehaald moeten worden, besteed ik aan mijn huiswerk. De eerste 10 minuten ben ik al kwijt aan het afwegen welke klus de hoogste prioriteit heeft: video's van gebarende kinderen kijken voor gebarentaal? Het verslag van de minor Tolken voor Kinderen? Of Pedagogiek? Of Nederlands met Gebaren? Voordat ik heb uitgezocht wat de deadline is voor die verschillende verslagen gaat (hé! gezellig!) de telefoon... en alleen als jij het bent neem ik op... :-)
En dan vraag ik me wel eens af: zou ik niet een andere volgorde van activiteiten kunnen bedenken? Want waar staat geschreven dat men zijn nageslacht na schooltijd 100% aandacht dient te geven? Waarom zou ik die afwas, de was, de bedden, de ramen en de vloer niet onder handen mogen nemen waar de kinderen bij zijn? Dan zou ik direct om half 9 aan mijn huiswerk kunnen beginnen. Wat vind jij? Effectief met je tijd omgaan is natuurlijk prima maar eigenlijk is het te gek voor woorden dat ik speciaal een batterij-aangedreven tandenborstel koop zodat ik mijn handen vrij heb voor honderdeneen klusjes terwijl ik mijn gebit reinig!

4 comments:

Marlies said...

Een paar vragen moeten mij van het hart: (doe geen moeite overigens, ze zijn retorisch)

- Maak jij elke dag de bedden op?
- Laat je het koffiezetapparaat aan staan terwijl je weg bent?
- En: heb jij zo'n verdampingsbakje aan de cv???

Jeeeee... Zo leer je nog eens wat over je zus! :-D

Jiet said...

Geen enkele moeite hoor; en je mag alles van me weten:

- alleen als er anders struikelgevaar dreigt bij het in- en uitlopen van kamers (je kan lelijk vallen met een tandenborstel in je schuimende mond!)
- ja, erg he? de koffie lijkt meer op ingedikte olie en het komt de smaak niet ten goede maar je kent me, ik waardeer een sterk bakkie
- dat heeft toch iedereen...? toch...? zullen we een lijst aanleggen met noodzakelijk huishoudelijk gerei? staat deze bovenaan. Daarna komt: de keukenrol- annex foliehouder. Die heb je toch zeker wel?

Marlies said...

Heeft een tijdje in het keukenkastje gestaan; in dit huis zijn we er nooit meer aan toegekomen om hem op te hangen. Hoe bevestig je dan ook een foliehouder boven een KOOKeiland?

Wel kan ik je met gepaste trots melden dat ik een eierscheider heb en zo'n leuke handmixer.

Jiet said...

Eierscheider wel, eiersneier niet. En jij? Roept mooie herinneringen op aan de schaal huzarensalade met mayo uit de tube, een blaadje sla en een zilveruitje...
Maar wat denk je van deze: een laatste-restje-uit-tube-uitpers-rolletje? Werkt overigens voor geen meter hoor.